Monday, August 10, 2015

E- Book - conversational guides



MASTERY OF 50 SENTENCES DAILY CONVERSATION PROGRAM
(Program Memahirkan Diri Anda Dengan 50 Ayat Perbualan Harian)

01.       A         : Asalamualaikum and a very good morning/ afternoon/ evening miss/mr…
                          (Asalamualaikum dan selamat pagi/ tengah hari/ petang/ malam cik/ encik…
B                       : Waalaikumsalam and good morning/ afternoon/ evening miss/mr…
              (Waalaikum salam dan selamat pagi/ tengah hari/ petang/ malam cik/ encik…)

02. A           : How are you?
               (Kamu apa khabar?)
B           : I am fine, thank you/not very well, but thank you for asking and how about you?
(Saya sihat, terima kasih/ tidak sihat tetapi terima kasih kerana bertanya dan bagaimana kamu?)

03. A           : I am very well, thank you. Nice to see you.
              (Bersyukur. Saya sihat, terimakasih. Seronok jumpa kamu.)
B           : Nice to see you too.
               (Saya juga seronok berjumpa kamu)

04. A           : What time did you wake up today?
              (Pukul berapa kamu bangun tidur hari ini?)
B           : I woke up at 5.30 a.m because I wanted to come to school early. How about you?
  (Saya bangun pada jam 5.30 pagi kerana saya hendak datang ke sekolah awal.Bagaimana dengan kamu?)

05.          A    : I woke up quite late at about 7.00 a.m because I slept late last night.
  ( Saya bangun agak lewat, lebih kurang jam 7.00 pagi kerana malam tadi saya tidu rlewat.)
B                       : Oh I see!
                          (Oh! Begitu.)




06. A           : What time did you go to sleep last night?
              (Pukul berapa kamu tidur semalam?)
B           : I went to sleep quite late because I had to finish up a lot of homework. How about you?
  (Saya tidur agak lewat kerana menyelesaikan banyak kerja rumah. Bagaimana dengan kamu?)

07.                   A        : I went to sleep early because I was so tired after playing football in the evening.
            ( Saya tidur awal kerana sangat letih setelah bermain bola pada waktu petang.)
B           : Well sleep is very good for your health.
               (Tidur sangat baik untuk kesihatan kamu)

08. A           : Where did you go yesterday morning/ evening?
              (Ke mana kamu pergi pagi/ petang kelmarin?)
B         : Well I went to my grandmother’s/ grandfather’s/ sister-in-laws/ brother-in-laws/uncle’s/cousin’s house /Kaki Bukit/ Arau. How about you?
            (Saya ke rumah nenek/datuk/ kakak ipar/ abang ipar/ bapa saudara/ sepupu ke Kaki Bukit/ Arau. Bagaimana dengan kamu?)

09. A           : I just stayed at home to help my mother clean the house.
  ( Saya tidak pergi kemana-mana, Cuma duduk di rumah membantu ibu mengemas rumah)

10. A           : What is the subject for the first period?
              (Apakah matapelajaran pada masa pertama?)
B           : The first period subject is English. It is my favourite subject and the most important!
              (Mata pelajaran pertama ialah B Inggeris. Ianya sangat penting dan amat saya minati)

11. A           : What will you do during recess?
               (Apa yang kamu nak buat semasa rehat?)
B           : I will go to the canteen to eat of course!
               (Sudah tentu akan kekantin untuk mengisi perut.)

12. A           : Have you eaten your breakfast?
              (Adakah kamu sudah bersarapan?)
B           : Yes I have/ No I haven’t.
               (Ya, saya sudah/ Belum lagi)

13.  A          : If that’s so, let us go to the canteen now.
              ( Kalau begitu, mari kita pergi ke kantin sekarang.)
B           : That’s a good idea. I would love too.
              (Itu cadangan yang baik.Sayajugasukakesana.)

14. A           : What do you want to eat/drink?
              ( Apakah yang kamu hendak makan/ minum?)
B           : What is the specialty here?
              (Apakah makanan istimewa di sini?)
A           : Bone soup. (Sup tulang)
  B           : If that case, I would like to give it a try.
                          (Kalau begitu, saya ingin mencuba.)

15. A           : Now, where are you going ?
              ( Sekarang, kamu hendak pergi ke mana?)
B           : I want to go to the library/washroom/meet with the English teacher.
              ( Saya hendak keperpustakaan/ bilik air/ berjumpa dengan guru b.Inggeris.)

16. A           : What is your favourite game?
              ( Apakahpermainankegemarankamu?)
B           : I really like to play football/volleyball/netball/handball/badminton.
   (Saya amat minat bermain bola sepak/bola tampar/ bola jaring/bola  baling/badminton.)

17. A           : Are you free this evening?
              (Adakahkamulapangpetangini?)
B           : For the time being, I have plenty of time/ I am very busy now.
  ( Buat masa sekarang, saya mempunyai masa lapang yang banyak/ Sekarang saya sangat sibuk.)

18. A           : If that’s so, why don’t we go to school to play football/netball?
              (Kalaubegitu, mengapa tidak kita pergikesekolah?)
B           : I would love to, but I don’t have any transportation.
              (Sayasetuju, tetapisayatidakmempunyaikenderaan.)

19. A           : Don’t worry about that. I can pick you up.
              (Janganbimbangmengenainya.Sayabolehmengambilkamu.)
B           : Oh, that’s good. I will wait for you at 5.00 p.m.
              ( Bersyukur. Saya akan tunggu kamu pada jam 5.00 petang.)



20.  A          : What did you do last night?
               (Apa yang kamubuatmalamtadi?)
B           : I completed/finished my homework and watched TV.
              (Saya menghabiskan kerja rumah dan menonton televisyen.)

21.  A          : What was the programme you have watched?
              ( Apakah program yang kamu tonton?)
B           : I watched …………………………….. The programme is very interesting.
            ( Saya menonton program……………………….. Program inisangatmenarik.)

22.  A          : Why do you say that watching English movie is good?
              ( Mengapa kamu berkata menonton filem Bahasa Inggeris baik?)
B           : We can expand our knowledge and improve our English.
          (Kita boleh menambahkan pengetahuan dan meningkatkan B.Inggeris kita.)

23.  A          : Do you always/often speak English at home?
              ( AdakahkamuselalubercakapB.Inggeris di rumah?)
B           : Yes, of course I do because I want to be good at English.
              ( Ya! Sudah pasti kerana saya ingin menjadi seorang yang mahir B.Inggeris.)

24.       A     : What is the best way to master the English language, especially when speaking?
  (Apakah cara terbaik untuk menjadi mahir dalam B.Inggeris terutamanya dalam percakapan?)
               B      : We must be brave and try to speak English because success is only achieved by those who are brave and who try.
                          ( Kita mestilah berani cuba untuk bercakap kerana kejayaan hanya akan dicapai oleh mereka yang berani mencuba.)

25. A           : In the future, do you think you will master English?
              ( Padamasahadapan, adakahkamuakanmahirberbahasaInggeris?)
B           : With a lot of practice, I think I will succeed because practice makes perfect.
   (Dengan banyak berlatih, saya rasa saya akan berjaya kerana latihan menjadikan kita lebih sempurna.)



26. A           : How do you come to school?
               (Bagaimanacarakamudatangkesekolah?)
B           : I come by bus/by motorcycle/My father sends me by motorcycle.
              (Sayadatangdenganmenaiki bas/motosikal/dihantaroleh ayah.)

27. A           : How far is your home from our school?
              ( Berapajauhrumahkamudarisekolahkita?)
B           : Quite far, it is about 8 km.
              ( Agakjauh, kira-kira 8 km)

28. A           : Why don’t you stay in the hostel?
              (Mengapakamutidaktinggal di asrama?)
B         : I don’t have money to pay for the hostel fee. I come from a poor family.
  ( Sayatidakmempunyaiwanguntukmembayaryuranasrama. Sayaberasaldaripadakeluargamiskin)

29. A           : Do you think staying in the hostel brings a lot of advantages?
              ( Apakahkamu rasa tinggal di asramamendatangkanbanyakkebaikan?)
B         :Yes,of course because hostel facilities help me to study comfortably.
               (Ya, sudahpastikeranakemudahan di asramaamatselesauntukbelajar)

30. A           : What will you do tomorrow evening?
              ( Apa yang kamuhendakbuatbesokpetang?)
B           : I want to visit my……………… house.
               (Sayahendakmelawatrumah…………saya)

31. A           : How many siblings do you have?
              (Beraparamaiadik-beradikkamu?)
B           : I feel quite sad because I am the only child.
              ( Saya rasa agaksedihkeranasayacumaseorangdiri.)

32. A           : What do you plan to do this weekend?
               (Aparancangankamupadahujungmingguini?)
B           : For the time being, I don’t have any plans yet.
               (Buatmasaini, sayabelumadaapa-aparancangan)



33.       A         : Why don’t we go for a picnic at Bukit Air/GuaKelam. Have you ever been there?
  ( Apakata, kalau kita pergi berkelah di Bukit Air/ Gua Kelam. Adakah kamu pernah ke sana?)
               B        : I would love to because I haven’t been there before.
                          ( Saya sangat setuju dengan cadangan kamu kerana saya belum pernah ke sana .)

34. A           : Are you hungry now?
              ( Adakah kamu lapar sekarang?)
B           : Yes, I am very hungry.
              ( Ya, saya sangat lapar.)

35. A           : Why don’t we go to the canteen now?
              (Mengapa kita tidak kekantin sekarang?)
B           : O.K. Let’s go now.
               (O.K. mari kita pergi sekarang.)

36. A           : Would you like something to drink miss/mr/madam….?
               (Kamu hendak minum apa cik/encik/puan….?)
B           : Yes, a glass of fresh orange juice, please. Thank you for your treat.
              ( Ya, berikan saya segelas fresh orange. Terima kasih kerana belanja saya.)

37. A           : Don’t mention it. It’s my pleasure.
               (Itu tak kisah kerana itu satu kebanggaan saya)
B           : Well, May God bless you!
              (Baik, semoga Tuhan berkati kamu.)

38. A           : Have you done your homework?
              (Sudahkah kamu selesaikan kerja rumah?)
B           : Of course I have done it. I want to be an excellent student.
              (Sudah pasti saya lakukan. Saya ingin menjadi seorang pelajar cemerlang.)

39.       A       : I still haven’t finished mine because there are a few questions that I don’t understand.
              ( Saya masih belum dapat menyelesaikannya. Beberapa soalan sukar difahami.)
B           : You have to finish it now. I can help you.
              ( Kamu mesti habiskan sekarang. Saya boleh membantu.)

40. A           : What is your ambition/dream?
              ( Apakah cita-cita/ impian kamu?)
B           : I want to be an excellent student because I want to be a doctor in the future.
  ( Saya ingin menjadi seorang murid cemerlang kerana saya hendak menjadi seorang doktor pada masa hadapan.)

41. A           : What should we do in order to be an excellent student?
(Untuk menjadi seorang pelajar cemerlang, apakah yang patut kita lakukan?)
B           : Definitely you must work hard and be patient.
              (Sudah pasti kamu perlukan kegigihan dan kesabaran.)

42. A           : How many A’s do you think you can get for your PMR/SPM/STPM?
              ( Berapakah jumlah A yang boleh kamu dapat dalam peperiksaan PMR/SPM/STPM?)
B           : I have confidence that I can get staright A’s.
              ( Saya yakin akan dapat A dalamsemuamatapelajaran)

43. A           : Who is your favourite teacher in our school?
              (Siapakah guru yang paling kamu suka di sekolah kita?)
B           : I like…….. because she/he is a very hardworking teacher.
               (Saya paling suka cikgu…………. Kerana dia seorang yang sangat rajin.)

44. A           : What is your plan for this coming holiday?
               (Apakah rancangan kamu untuk cuti yang akandatang?)
B           : I don’t have any special plans, except for attending extra class.
              ( Saya tidak mempunyai rancangan khas, kecuali menghadiri kelas tambahan)

45. A           : Do you have a mobile phone?
              ( Adakah kamu mempunyai telefon bimbit?)
B         : Yes, I do because the mobile phone has become a very important thing/ tool in our life.
            (Ya, saya ada kerana ia telah menjadi barang yang sangat penting dalam kehidupan kita sekarang.)





46. A           : Do you often use a computer?
              ( Adakah kamu selalu menggunakan computer?)
B           :No, not very often because I don’t have a computer at home.
(Ya, tetapi tidaklah selalu kerana saya tidak mempunyai computer di rumah.)

47. A           : Where are you from?
              ( Dari mana kamu berasal?)
B           : I live at Kampung………… but my hometown is Langkawi island.
              ( Sayatinggal di Kampung………… Tetapi kampung kelahiran saya ialah P.Langkawi.)

48. A           : Can you speak more than one language?
              ( Adakah kamu boleh bercakap dalam banyak bahasa?)
B           : Yes, I can, but not very well.
              ( Ya boleh tetapi tidaklah begitu mahir.)

49. A           : Have you been abroad before?
              ( Sudahkah kamu keluar negara sebelum ini?)
B           : Yes, I went to England last year.
              ( Ya, pernah ke England tahun lepas.)

50. A           : Have you surfed the internet before?
              ( Sudahkah kamu melayari internet sebelum ini?)
B           : Yes, I have/ No, I haven’t
              ( Pernah/ Tidak pernah.)
 
 

TELEPHONE CONVERSATION

A         : Hello, Could I speak to miss/ mr/ madam………. please/ I would like to talk to miss/ mr/ madam…please?
            (Helo, Boleh saya bercakap dengan cik/encik/puan……..?)
B         ; Yes,………..speaking. Who’s on the line/who’s speaking?
             (Ya,………..bercakap. Siapa di talian?)

A         : It’s me………………. Calling from……..
            ( Saya……….. Memanggil dari……..)
B         : Yes, miss/ mr/ madam…………Nice to hear from you. What’s the matter/ What can I do for you?/ Can I help you?
             (Ya, cik/ encik/ puan…… Seronok mendapat panggilan daripada kamu. Apahal/ Apa yang boleh saya bantu?)

A         : Well, I just call to say hello to you. Are you free this evening?
            ( Baik. Saya Cuma hendak berbual-bual dengan kamu. Adakah kamu lapang petang ini?)
B         : This evening? It depends………
            (Petang ini? Itu bergantung.)

A         : What are you doing at 5:00 pm?/ How about around 5:00 p.m?
             (Lebih kurang jam 5 petang)
B         : Yes, of course. What is your plan?
            ( Ya, sudah pasti. Apa rancangan kamu?)

A         : Why don’t we go sightseeing at……………
            ( Mengapakah kita tidak pergi bersiar-siar di…………)
B         : That’s interesting and sound fun.
            ( Itu sangat menarik)

A         : O.K I will pick you up at 4.30 p.m
            ( O.K, Sayaakan mengambil kamu jam 4.30 petang.)
B         : Thank you for calling/ Thank you for call. I am looking forward to seeing you soon.
            ( Terima kasih kerana menelefon saya. Saya harapakan berjumpa kamu segera.)


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...