Laporan Lesson Study (LS)
(Ketua
Pasukan membuat laporan ini selepas tamat satu kitaran LS dan panjangkan ke
PPD/JPN/KPM)
Sekolah:
____SMK RAJA PUAN MUDA TG FAUZIAH________________________________________
Tarikh:
_5 Mac 2015_ Kitaran
ke- ( 1 )
Subjek
LS : _Bahasa Inggeris Tahun / Tingkatan: __2015/ 5 E___________
Ahli
Pasukan LS:
1)
MOHD ASRI BIN MAT ISA (Ketua Pasukan)
2)
EN MOHD NAIM BIN AHMAD (Knowledgeable Others)
3)
SITI MARIAM BINTI EDRIS (Ketua Jabatan)
4)
MOHD ASRI BIN MAT ISA (Pelaksana)
5)
NURUL HANNA BINTI ISMAIL
6)
SHAFINAR BT SALLEH
7)
JEGIATHISAN SUBRAMANIAM
8)
NURHABIBI BINTI SHUKRI
9)
SHANNON EMIKO GEDO (ETA)
Maklumat
Perjumpaan (Lesson Planning)
Tarikh Masa Tempat
1)
16 FEB 2015 3:00
– 4:00 ptg Bilik Mesyuarat
Orkid
2)
… 4 MAC 2015…………. 1:00
– 2:30 ptg …………….. Kantin Sekolah
3)
…………………………………. ……………………………….. ………………………
Tema
Lesson Study:
Mendapatkan
perhatian pelajar dan menggalakkan pelajar terlibat dalam P & P
………………………………………………………………………………………………………………………….
Maklumat
Pencerapan kitaran 1 (bulatkan)
Tarikh:
…7 Julai 2011
Topik:
…Youth Power…..
Objektif:
…At the end of the lesson, students should be able to process the text listened to and recalling important
details, take notes of the text heard and identify the main ideas in the text
heard.
Nama Pengajar:
… MOHD ASRI BIN MAT ISA …
Nama Pencerap:
1)
MOHD ASRI BIN MAT ISA (Pelaksana / Ketua Pasukan)
2)
EN MOHD NAIM BIN AHMAD (Knowledgeable Others)
3)
SITI MARIAM BINTI EDRIS (Ketua Jabatan)- tidak hadir
5)
NURUL HANNA BINTI ISMAIL
6)
SHAFINAR BT SALLEH – tidak hadir
7)
JEGIATHISAN SUBRAMANIAM- tidak hadir
8)
NURHABIBI BINTI SHUKRI
9)
SHANNON EMIKO GEDO (ETA)
Sejauh manakah tema/ objektif
Lesson Study dicapai?
Tema
dan objektif LS tercapai dan ianya suatu permulaan yang baik.
Refleksi dan komen berkaitan
dengan
1)Isi
kandungan
Berkaitan
dengan topik dalam buku teks. Pelajar dapat mena’kul daripada aktiviti yang
dibuat dalam P&P untuk membuat kesimpulan tentang isu yang dibincangkan.
2)
Strategi P & P
Penglibatan
pelajar dalam aktiviti set induksi secara rawak di mana pelajar melihat, memproses
maklumat dan seterusnya menyampaikan maklumat. Strategi menggunakan bahan
visual berbentuk aksi perbuatan supaya pelajar dapat meneka kata perbuatan @
‘Verbs’ yang ditunjukkan.
3)
Teknik Mengajar
Guru
menimbulkan keinginan pelajar untuk terlibat dalam pengajaran dengan menunjukkan
gambar2 aksi perbuatan, contohnya makan, memotong, berjalan dan lain-lain.
Pelajar harus fokus kepada gambar-gambar tersebut dan memberikan kata perbuatan
yang sesuai dengan gambar yang ditunjukkan.
Guru
menerangkan peraturan menukarkan kata dasar perbuatan kepada kata perbuatan
‘continuous tense’.
Guru
mengarahkan pelajar mencuba secara individu untuk menukarkan kata perbuatan yang
telah di senarazikan di atas lembaran kerja individu.
Guru
menjalankan pertandingan untuk menggalakkan pelajar bersaing untuk menukarkan
kata perbuatan tersebut secara betul.
Di
akhir fasa pengajaran, guru mengedarkan latihan berkaitan dalam bentuk lembaran
kerja, pelajar mencuba latihan berkenaan.
4)
Pengurusan Kelas
Memuaskan,
semua pelajar berjaya patuh kepada semua arahan.
Kekuatan LS:
- Semua pelajar menumpukan perhatian dalam PdP.
- Ramai guru pencerap dapat membantu pelajar untuk melaksanakan tugasan diarahkan guru.
- Kemenjadian PdP dapat dikesan dengan lebih baik, kerana ramai pencerap dapat membuat pemerhatian terhadap kerja murid.
- Bahan PdP menarik dengan kertas berwarna (Nurhabibi)
Kekangan LS:
- Sukar untuk mengumpulkan guru untuk diadakan mesyuarat rancangan pengajaran dan pelaksanaan LS dalam kelas akibat kekangan tugas-tugas lain di sekolah.
- Dari pemerhatian, sebenarnya hanya 1/3 pelajar yang boleh membuat latihan lembaran yang diberikan.
- Pelajar sepatutnya membawa kamus semasa PdP ( Nurul Hanna)
- Sesetengah bahan tidak dapat ditafsirkan oleh pelajar untuk tentukan kata kerja bagi gambar-gambar yang ditunjukkan.
- Guru terlalu banyak bercakap untuk penerangan. Sepatutnya beri peluang kepada pelajar untuk meneroka secara kendiri. (Shannon)
Cadangan untuk
mempertingkatkan Rancangan Mengajar:-
- Suara guru perlu lebih kuat dan jelas (Mohd Naim)
- Perlu banyak melibatkan pelajar berkomunikasi atau mempraktikkan penggunaan Bahasa Inggeris.
- Pelajar boleh dibahagi kepada kumpulan kecil supaya mereka boleh membuat latihan dengan cara perbincangan.
- Guru boleh memulakan dengan aktiviti menyalin peraturan menukar kata kerja ‘Verbs’ kepada ‘continuous tense’.
Laporan disediakan
oleh
………………………………
Tarikh: …5 Mac 2015…….
(MOHD
ASRI BIN MAT ISA)
Ketua
Pasukan Lesson Study
No comments:
Post a Comment