Sunday, August 16, 2015

LS report - 1st cycle 2015



Laporan Lesson Study (LS)
(Ketua Pasukan membuat laporan ini selepas tamat satu kitaran LS dan panjangkan ke PPD/JPN/KPM)

Sekolah: ____SMK RAJA PUAN MUDA TG FAUZIAH________________________________________     
Tarikh: _5 Mac 2015_                                                                                         Kitaran ke- ( 1 )
Subjek LS : _Bahasa Inggeris                                         Tahun / Tingkatan: __2015/ 5 E___________
Ahli Pasukan LS:
1) MOHD ASRI BIN MAT ISA     (Ketua Pasukan)
2) EN MOHD NAIM BIN AHMAD (Knowledgeable Others)
3) SITI MARIAM BINTI EDRIS (Ketua Jabatan)
4) MOHD ASRI BIN MAT ISA (Pelaksana)
5) NURUL HANNA BINTI ISMAIL
6) SHAFINAR BT SALLEH
7) JEGIATHISAN SUBRAMANIAM
8) NURHABIBI BINTI SHUKRI
9) SHANNON EMIKO GEDO (ETA)


Maklumat Perjumpaan (Lesson Planning)
Tarikh                                                   Masa                            Tempat
1)    16 FEB 2015                                  3:00 – 4:00 ptg                          Bilik Mesyuarat Orkid
2) … 4 MAC 2015………….                    1:00 – 2:30 ptg ……………..       Kantin Sekolah
3) ………………………………….             ………………………………..       ………………………

Tema Lesson Study:
Mendapatkan perhatian pelajar dan menggalakkan pelajar terlibat dalam P & P

………………………………………………………………………………………………………………………….



Maklumat Pencerapan kitaran  1  (bulatkan)
Tarikh: …7 Julai 2011               
Topik: …Youth Power…..
Objektif: …At the end of the lesson, students should be able to process the  text listened to and recalling important details, take notes of the text heard and identify the main ideas in the text heard.

Nama Pengajar: … MOHD ASRI BIN MAT ISA …
Nama Pencerap:
1) MOHD ASRI BIN MAT ISA     (Pelaksana / Ketua Pasukan)
2) EN MOHD NAIM BIN AHMAD (Knowledgeable Others)
3) SITI MARIAM BINTI EDRIS (Ketua Jabatan)- tidak hadir
5) NURUL HANNA BINTI ISMAIL
6) SHAFINAR BT SALLEH – tidak hadir
7) JEGIATHISAN SUBRAMANIAM- tidak hadir
8) NURHABIBI BINTI SHUKRI
9) SHANNON EMIKO GEDO (ETA)

Sejauh manakah tema/ objektif Lesson Study dicapai?
Tema dan objektif LS tercapai dan ianya suatu permulaan yang baik.

Refleksi dan komen berkaitan dengan
1)Isi kandungan

Berkaitan dengan topik dalam buku teks. Pelajar dapat mena’kul daripada aktiviti yang dibuat dalam P&P untuk membuat kesimpulan tentang isu yang dibincangkan.

2) Strategi P & P
Penglibatan pelajar dalam aktiviti set induksi secara rawak di mana pelajar melihat, memproses maklumat dan seterusnya menyampaikan maklumat. Strategi menggunakan bahan visual berbentuk aksi perbuatan supaya pelajar dapat meneka kata perbuatan @ ‘Verbs’ yang ditunjukkan.

3) Teknik Mengajar

Guru menimbulkan keinginan pelajar untuk terlibat dalam pengajaran dengan menunjukkan gambar2 aksi perbuatan, contohnya makan, memotong, berjalan dan lain-lain. Pelajar harus fokus kepada gambar-gambar tersebut dan memberikan kata perbuatan yang sesuai dengan gambar yang ditunjukkan.
Guru menerangkan peraturan menukarkan kata dasar perbuatan kepada kata perbuatan ‘continuous tense’.
Guru mengarahkan pelajar mencuba secara individu untuk menukarkan kata perbuatan yang telah di senarazikan di atas lembaran kerja individu.
Guru menjalankan pertandingan untuk menggalakkan pelajar bersaing untuk menukarkan kata perbuatan tersebut secara betul.
Di akhir fasa pengajaran, guru mengedarkan latihan berkaitan dalam bentuk lembaran kerja, pelajar mencuba latihan berkenaan.

4) Pengurusan Kelas

Memuaskan, semua pelajar berjaya patuh kepada semua arahan.
Kekuatan LS:
  1. Semua pelajar menumpukan perhatian dalam PdP.
  2. Ramai guru pencerap dapat membantu pelajar untuk melaksanakan tugasan diarahkan guru.
  3. Kemenjadian PdP dapat dikesan dengan lebih baik, kerana ramai pencerap dapat membuat pemerhatian terhadap kerja murid.
  4. Bahan PdP menarik dengan kertas berwarna (Nurhabibi)
Kekangan LS:
  1. Sukar untuk mengumpulkan guru untuk diadakan mesyuarat rancangan pengajaran dan pelaksanaan LS dalam kelas akibat kekangan tugas-tugas lain di sekolah.
  2. Dari pemerhatian, sebenarnya hanya 1/3 pelajar yang boleh membuat latihan lembaran yang diberikan.
  3. Pelajar sepatutnya membawa kamus semasa PdP ( Nurul Hanna)
  4. Sesetengah bahan tidak dapat ditafsirkan oleh pelajar untuk tentukan kata kerja bagi gambar-gambar yang ditunjukkan.
  5. Guru terlalu banyak bercakap untuk penerangan. Sepatutnya beri peluang kepada pelajar untuk meneroka secara kendiri. (Shannon)

Cadangan untuk mempertingkatkan Rancangan Mengajar:-
  1. Suara guru perlu lebih kuat dan jelas (Mohd Naim)
  2. Perlu banyak melibatkan pelajar berkomunikasi atau mempraktikkan penggunaan Bahasa Inggeris.
  3. Pelajar boleh dibahagi kepada kumpulan kecil supaya mereka boleh membuat latihan dengan cara perbincangan.
  4. Guru boleh memulakan dengan aktiviti menyalin peraturan menukar kata kerja ‘Verbs’ kepada ‘continuous tense’.

Laporan disediakan oleh

………………………………                                                                       Tarikh: …5 Mac 2015…….
(MOHD ASRI BIN  MAT ISA)
Ketua Pasukan Lesson Study

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...